Kui Estonian Air saab riigiabi kohta negatiivse otsuse, oleks õige kohtusse pöörduda, soovitab Euroopa Parlamendi saadik Urmas Paet.
- Urmas Paet ütleb, et Estonian Air peaks negatiivse otsuse korral kindlasti kohtusse minema. Foto: Andras Kralla
Paet selgitas, et kõik
Euroopa Komisjoni otsused on kohtutes vaidlustatavad ja kui
Estonian Air peaks saama negatiivse otsuse, mille järgi peab firma riigiabi tagasi maksma, tuleks kindlasti Euroopa Kohtusse minna.
„Kui analüüsida sisuliselt neid argumente, mis puudutavad konkurentsi ja selle eeliseid Euroopa lennunduses, tuleks see diskussioon
Euroopa Liidus kindlasti ette võtta. Üks võimalus seda diskussiooni tekitada on negatiivne otsus Euroopa Kohtus vaidlustada,“ ütles ta.
Apokalüptiline laupäev
Paet lisas, et lennukid võivad edasi lennata. „See pole ju otsus, et firma peab oma tegevuse lõpetama. See otsus ütleks, et riigiabi tuleb tagasi maksta. Estonian Airil poleks ilmselt seda raha tagasi maksta, aga midagi ei pea juhtuma ühe tunni või päevaga. Arvestades, et tegemist on riigile kuuluva ettevõttega, mille puhul riik on ka nüüd öelnud, et kõik piletid makstakse vajadusel kinni, on ju suured kulud nagunii peal. Ühe tunniga ei pea kõik läbi saama.“
See, kas ja millal lennukid seiskuvad, on Paeti sõnul lennufirma ja tema omaniku otsustada. Ta tõi näiteks lennufirma
Avies pankrotiprotsessi, mis käib juba mitu kuud, aga iga päev lendavad lennukid Kärdlasse ja Kuressaarde.
„Neid asju tuleks ajada ilma suuremate vapustustega, mitte et reedel räägivad kõik apokalüptilisest laupäevast, mille järel ei tea keegi, kuidas on esmaspäeval lennuliiklus korraldatud. Ei peaks olema sellist ebakindlust ja ebamäärast summat, mille ulatuses riik peaks veel pileteid kompenseerima hakkama,“ ütles ta.
Raputab tuhka Partsi pähe
Paet, kes oli välisminister Reformierakonna valitsuses ajal, mil riik Estonian Airi 130 miljonit eurot süstis, leiab ka tagantjärele, et see oli igati õige otsus. Kõik, mis puudutab aga asjaajamist Euroopa Komisjoniga, kellelt riigiabi andmiseks luba küsimata jäeti, oli Paeti sõnul majandusministeeriumi rida. Majandusminister oli toona Juhan Parts.
„See oli nende otsene ülesanne. Valitsus tegi vaid põhimõttelise otsuse. Ma hindan selle ka praegu sisuliselt õigeks otsuseks,“ sõnas Paet.
Riigiabi reeglid ajast ja arust
Paet ei nõustu, et riigiabiga sai Estonian Air Euroopas ebaausa konkurentsieelise.
„Kelle ees sai Estonian Air ebaausa konkurentsieelise? Milline lennufirma on jäänud selle pärast Eestisse lendamata? Ükski pole jäänud. Eelisest saaks rääkida siis, kui oleks üldse mingi konkurents. Meil seda ju pole. Tallinnast ei saa kunagi ei Frankfurti ega Helsingit.“
Paet leiab, et Euroopa Komisjonist tuleva otsuse valguses tuleks muuta Euroopa Liidu riigiabi reegleid. „Kas need on üldse adekvaatsed? Selle õigusruumi eeldus on, et turg toimib igal pool Euroopas võrdselt, aga tegelikult ju ei toimi. See toimib vaid suurtes lennujaamades keset Euroopat, aga mitte Euroopa ääremaades. Reisilennundus on ju ühistransport. Kõikides teistes transpordiliikides lubatakse ju riiklikke dotatsioone, sest tavakonkurents ei toimi, olgu see siis bussi- või rongiliiklus.“
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.